Віддаючи дань часу, люблячі татусі й матусі з пелюшок розвивають таланти своїх дітей, не завжди усвідомлюючи, що з того вийде. Не жаліючи для своїх чад ні сил, ні коштів, батьки часом випускають прості речі виховання. Пропонуємо кілька порад батькам.
Порада батькам №1. Поважайте індивідуальність дитини
Переконання батьків про те, що дитина мала і нічого не розуміє — помилкове. Психологи-педагоги давно зійшлися на тому, що дитина — не чистий лист, що її формує оточення, проте вона також має власну індивідуальність та спадкові риси. Тому не забувайте, що виховуєте маленьку людину, яка має свої смаки, вподобання та інтереси, з якими потрібно рахуватися.
Порада батькам №2. Ні «ранньому розвитку»
Зараз дуже популярно водити дитину на декілька гуртків, вивчати іноземну мову з 3-х років, долучити її до спорту, музики, балету… Проте дитина тільки втомлюється, не розуміючи, навіщо перейматися майбутньою кар’єрою і своїм суспільним становищем. Мабуть, не всі знають той факт, що для навчання найкращим є шкільний вік, тобто з 6—7 років, коли розвивається інтелект. До 6 років малюкові найкраще пізнавати навколишній світ через гру та мамину любов.
Порада батькам №3. Не забирайте дитинство
Часом дорослі згадують своє дитинство і жалкують, що воно буває лише раз. Проте, втілюючи в життя свої власні мрії, люблячі татусі і мамусі позбавляють дитину цього прекрасного періоду життя, інтелектуально навантажуючи дитину з пелюшок, вимагаючи від неї добиватися успіхів і результатів. Психологи, даючи поради батькам, зазначають, що дитині необхідний вільний час, спокій для того, щоб подумати, осмислити побачене і почуте через гру з ляльками та іграшками.
Порада батькам №4. Учіть своїм прикладом
Часто батьки хочуть бачити у своїй дитині втілення найкращих якостей. У противному разі дорослі сердяться і вичитують своє чадо. Саме тут доречно згадати англійське прислів’я «не намагайтесь змінити дітей, адже вони все одно будуть схожими на вас. Спробуйте змінити себе». Ще Лев Толстой ставив риторичне питання: як, живучи дурно, можна добре впливати на дітей?
Порада батькам №5. Уникайте потурань
«Хто дітям потаче, той сам плаче» — говорить народна мудрість. На лінощі, неслухняність, упертість батьки в жодному разі не мають закривати очі, жаліючи та леліючи свою кровинку. Тут батькам потрібно проявити волю, адже недарма застерігає народне прислів’я: «Не навчив у пелюшках — не навчиш і в подушках».
Порада батькам №6. Дотримуйтеся єдності вимог
Ще одна порада батькам така: установлюючи якісь правила, тримайтеся їх і далі. Непослідовність дій може вивести дитину з рівноваги та бути причиною озлобленості, адже діти дуже гостро переживають несправедливість. До того ж дорослі, часто виключно з благородною метою, вдаються до брехні, яка, розкриваючись, порушує цілісність всесвіту дитини, стає причиною відчуженості.
Порада батькам №7. Використовуйте розвиваючі ігри та іграшки
Частіше зустрічаються іграшки з досить обмеженим колом використання, і хоч уява дитини ширша, ніж у дорослих, все ж краще замінити їх на пісочницю, фарби і чистий альбом, конструктор, через які дитина зможе розвиватися, проявляти творчу уяву і розкриватися.
Порада батькам №8. Уникайте послуг «зомбі-ящика»
Безконтрольний перегляд телебачення заволодіває свідомістю дитини, «збагачуючи» її негативними образами. Натомість не лініться провести час з дитиною, сходити на дитячий майданчик чи почитати їй казок.
Порада батькам №9. Читайте дитині казки
У казках є місце чарівному і незвичайному, тому вони сприймаються радісно. В казках усе відбувається легко, природно і просто — і це сприйняття дитина переносить у своє життя, воно закладається в її моделі поведінки. У казках немає депресії, надломів, тієї офіційності, натомість постає простота: у втратах і надбаннях, хороших чи злих вчинках. До того ж через віру в дива, яку, боронь боже, зломити батькам, дитина росте не обмеженою, а багатогранною, оптимістичною і натхненною.
Творчість - це здатність пізнавати і дивуватися, вміння знаходити в нестандартних ситуаціях нестандартні рішення, прихильність до нових відкриттів і вміння усвідомити і застосовувати отриманий досвід.
Е. Фромм
Дитина повинна розвиватися різнобічно. Тому важливу роль у вихованні відіграє творчість. У кожній дитині треба розвивати творче начало, завдяки якому він зможе найбільш успішно адаптуватися в соціумі, протистояти негативним обставинам, знаходити соціально позитивні виходи зі складних ситуацій, стати творцями свого життєвого шляху.
Ось кілька корисних порад, які допоможуть батькам без особливих зусиль розвинути творчі здібності у малюків.
1). Намагайтеся не придушувати ініціативу дитини. Зупинити дитини, коли він чимось зайнятий - це найпростіший спосіб перервати політ уяви. У цей момент слід задавати дитині, що знаходиться в творчому процесі, інтерение питання: «Що повинно було з цього вийти?», «Що буде, якщо зробити по-іншому ?».
2). Забезпечуйте дитини необхідними матеріалами для творчості: фарбами, пластиліном, безпечними ножицями, кольоровим папером, клеєм, олівцями, крейдою і т. д. Краще, якщо дитина сама намалює і розфарбує вигадану ним картинку.
3). Намагайтеся не корити дитини за невдачі. Невдачі так само неминучі. Головне для нього - це процес, а не результат. Не тисніть на дитину занадто сильно, щоб із занять творчістю не зник елемент гри і захопливості.
4). Беріть участь у творчому житті дитини.
Ось кілька ігор для ваших малюків« Добре чи погано » - чудова гра для розвитку творчих здібностей. Гра розвиває вміння знаходити в одному і тому ж предметі протиріччя і протилежні властивості, дивитися на предмет з різних точок зору. Діти зазвичай оцінюють все в двох категоріях - добре і погано. На такій оцінці і заснована ця гра.
· Осінь, весна, літо, зима;
· Сонце, вітер, вогонь, сніг, дощ;
· Спати, гуляти в лісі, лазити по горах.
Наприклад : літо гарне, тому що влітку тепло, можна засмагати, купатися. А погане, коли влітку дуже спекотно, можна обгоріти на сонце і т. д.
Коли малюк знайде погані і хороші сторони предметів, явищ і дій, запропонуйте йому самому назвати будь-які попадаються на очі предмети і знайти в них протилежні функції і властивості, оцінити їх хороші і погані сторони, навести приклади шкоди і користі від предметів, ніж вони можуть сподобатися, а чим ні.
Гра «Чомучка» розвиває вміння ставити питання, які допомагають вивчити об'єкт, пробуджує дослідницьку активність. У маленьких дітей уміння ставити питання для дослідження ще досить обмежена. Необхідно показати дитині різні форми питань, їх відмінності. Навчіть малюка вибирати спрямованість питань. Найбільш важливі питання, пов'язані з певним аспектам проблемної ситуації, до істотних ознаками предметів, до причин явищ.
Коли дитина задає питання, не поспішайте відповідати, краще поставте зустрічне запитання:« А ти як думаєш? ». Ваше спілкування повинно бути побудовано так, щоб дитина більше задавав питання вам відносно будь-якої вигаданої вами ситуації або ж наочно представленої. Якщо дитина задає питання одного і того ж типу, запитайте його про щось, використовуючи інший тип питань: чому, коли, що, чи впливає, може бути це, як пов'язано, в чому причина? та ін Це допоможе дитині долати стереотипи мислення і глибше дослідити ситуацію.
Гра« Що в кулаці » спрямована на розвиток уміння ставити питання для дослідження невизначеній ситуації. Візьміть невеликий предмет, і сховайте його, стиснувши в кулак. Малюк повинен відгадати, що в кулаці, задаючи про предмет різноманітні питання, про форму й розмір предмета, на що впливає предмет, з чого зроблений, як його можна змінити, якими властивостями володіє, якого кольору та ін На основі отриманих від вас відповідей, малюк зможе висувати гіпотези, будувати здогади.
Влаштовуйте домашні концерти, сімейні читання вголос і міні-вистави, ходіть разом до музеїв і на концерти, слухайте разом музику і танцюйте